
02 pro Sveti Nikola u Zagrebu prije više od 100 let potaknul je jednog trgovca iz Ilice na izvrstan marketinški trik
2. prosinca 2021.
Piše: Matija Mitak
Sveti Nikola i krampus spremaju se polako u svoje tradicionalne pohode. Kraj studenoga i početak prosinca u starom je Zagrebu označio početak brojnih božićnih aktivnosti, a među prvima je bilo Nikolinje. Cijeli se grad kitio, a izlozi su bili svečaniji no ikad.
Trgovci su se natjecali koji će bolje i ljepše urediti svoj izlog i nuditi darove, slatkiše i ostale stvarčice kojima će Zagrepčani razveseliti svoje najmilije i ukrasiti domove. Prodaja i promocija je starim zagrebačkim trgovcima itekak dobro išla!
Istražite u nastavku članka kak’ su se zagrebački trgovci pripremali za prodaju darova, koje su sve proizvode nudili i za kojim su kreativnim idejama promocije posegnuli.
ČESTITKE © Nepoznati autor i godina
Sveti Nikola u Zagrebu pristutan je više 150 godina
Početak prosinca u Zagrebu bil je k’o i danas fakat dinamičan. Takav je gotovo svaki dan tijekom prosinca. Sve je negda započelo već krajem studenoga pripremom za dolazak Nikole u Zagreb. Darivanje djece u povodu svetoga Nikole počelo se na našem području uvoditi u drugoj polovini 19. stoljeća.
Početkom 20. stoljeća djecu su darivali ili sveti Nikola ili roditelji. Sveti Nikola bi u pratnji krampusa u večernjim satima posjetio djecu u kući i darivao ih na licu mjesta. Neke su mališane darivali roditelji koji bi poskrivečki tijekom noći, dok su mališani bili u dubokim snovima, u čizmice na prozoru stavili pokoji darak.
Sajam kojem su se radovali mali i veliki
Nikolinjski sajam bio je tradicionalni sajam krajem studenog i početkom prosinca koji nisu propuštali ni klinci ni njihovi roditelji. Godinama se održavao na Jelačić-placu uoči Svetoga Nikole. Točnu godinu početka i završetka sajma nismo sigurni, no ono kaj nam naši dragi izvori vele je da se Nikolinjski sajam održavao kroz prvu polovinu 20. stoljeća.
„Danas će na Jelačićevom trgu razni trgovci početi namještati svoje stolove i police. Bit će najveći izbor raznih Nikola i krampusa, velikih i malih, razkošno i siromašno izdjelanih“, pisale su novine 4. prosinca 1912.
Nudile su se knjige, igračke poput konjića, lutaka, olovnih vojnika, mehaničkih igračaka na navijanje, odjevni predmeti.
View this post on Instagram
Lokalpatriotske voćke u ratno doba
U prošlosti se djecu darivalo bombonima, slatkišima i južnim voćem poput datulja, rogača i naranča. Dobitak naranči i sličnog voća predstavljao je pravo veselje s obzirom na to da je tada naranča bila teško dostupna. Kako je stigao Prvi svjetski rat, osjetilo se na ponudi, dostupnosti voća i ostalih slastica kojima su se proteklih godina radovali mališani.
Dnevne su novine 6. prosinca 1914. izvijestile da „tuj imade svega. Jabuka, oraha, sladkiša, sv. Nikola, krampusa i što ja znam čega ne. I šiba ima za krampusa. No i tuj se opaža, da je rat. Vrlo malo, gotovo ništa, ima južnog voća, pa će sv. Nikola ove godine ostati patriota i kupovati domaće voće i povrće, koji će, mimogred budi rečeno, upravo tako ići u slast djeci kao i oni strani.“
Stravičan izlog za klince i vrhunski marketing trgovca iz Ilice
Zagrebački trgovci su bili itekak domišljati posebice u prosincu.
Knjižničari su predlagali knjige i slikovnice za djecu. U novinama je pisalo: „Mnogo se nudi, a malo prikladnih predmeta, koji bi uz to bili koristni. Zato neka svaki otac i majka posegnu za dobrom knjigom“, pisalo je Obzoru 30. studenoga 1904.
Kako je vrijeme odmicalo, tako je ponuda darova postajala sve izazovnija, a zagrebački trgovci trudili su se privući što više kupaca.
View this post on Instagram
Slastičari su se također izvrsno potrudili uredivši svoje izloge i priredivši bogatu ponudu slatkiša za mališane. Čokoladni Nikole, krampusi, bombonijere i brojne slastice mamile su klince i njihove roditelje u svaku slastičarnicu i prodavaonicu čokolada i bombona.
„Izlozi u slastičarnama, bazarima i ostalim dućanima vrve od najraznoličnijih darova, što ih sv. Nikola sprema dobroj djeci“, pisalo je 4. prosinca 1912. u jednom novinskom članku.
Jedan je zagrebački trgovac odlučio 1905. pomesti konkurenciju dotad neviđenim uređenjem izloga. Koliko je bio originalan pročulo se brzinom munje, a najviše se u gradu pričalo o izlogu među znatiželjnim klincima.
Transportirajte se u 1905. čitajući kratki izvještaj iz Obzora koji je prenio nesvakidašnji prizor iz izloga na uglu Medulićeve i Ilice:
„Već nekoliko dana nalazi se, u izlogu, aranžiranom kao pakao prvi pravcati ‘krampus’ sa šibom, rogovima, košem, lancem i dugim, dugim jezikom. Sve to ima taj ‘krampus’, koji se usto i miče kao živ. Jeli dakle čudo, da se pred tim izlogom skupljaju djeca i s užasom pomišljaju na to, dali nisu zaboravila koju od molitava, da ih ne odnese ‘krampus’“, izvijestio je Obzor 28. studenoga 1905.
View this post on Instagram
U izvorima nije bilo navedeno što je točno prodavao trgovac Martin Kotzbek, no jedno je ziher. Izlog je bil tak štosan da se o njemu piše i nakon 116 godina.
ČESTITKE © Nepoznati autor i godina
Škicnite i ove štosne članke:
Marija Jurić Zagorka: Zanimljivosti o ženi koju sve generacije imaju rad
Izumi Slavoljuba Penkale koji su Zagrepčanima i cijelom svijetu olakšali život
Staze na Medvednici s mjestima na kojima vidite Zagreb kao na dlanu
Fotografije/čestitke:
- Nepoznati autori i godine
- Instagram @zagrebfacts
Izvori:
- Jutarnji list, 4. prosinca 1912.
- Jutarnji list, 6. prosinca 1914.
- Muraj, A., (2013) Zagrebačka blagdanska ozračja – slavlja, priredbe, zabave na početku 20. stoljeća (184-191), Institut za etnologiju i folkloristiku – AGM – Muzej grada Zagreba